piątek, 1 października 2021

Zapowiedzi książkowe na październik

Cześć!

Dzisiaj przychodzę do Was z bardzo spontanicznym postem. Nie planowałam takiej serii - pomysł nasunął się wczoraj wieczorem, kiedy spojrzałam na datę ;) Ale ponieważ lubię czytać takie zapowiedzi u innych, to pomyślałam, że i ja mogę wprowadzić coś takiego u siebie, no bo czemu nie?

Z góry uprzedzam, że żadnej z tych książek nie czytałam, nie czytałam też żadnych recenzji przedpremierowych. Są to po prostu książki, które wpadły mi w oko - za rok wrócę do tego wpisu, poczytam jakieś opinie na "Lubimy czytać" i zadecyduję, czy wpisać daną pozycję na listę do przeczytania czy nie. Lektury dobieram starannie, więc starałam się mocno ograniczyć w tworzeniu tej listy, ale okazało się, że w październiku czeka nas masa ciekawych premier, więc wyszło, jak wyszło ;)

Zanim zaczniemy, powiem tylko, że bardziej lubię, jak autor bloga mówi, dlaczego ten tytuł go zaciekawił, niż jak tylko podaje suchy opis od wydawnictwa, więc i u mnie znajdziecie taką właśnie formę.

Zaparzcie sobie może lepiej herbatkę, bo będzie długo. Zaczynamy!

EDIT 09.10.2021 - w ostatnich dniach dodałam jeszcze 4 nowe zapowiedzi, które pojawiły się po publikacji posta.

EDIT 15.10.2021 - zapowiedzi książkowe mnożą się jak szalone! Dodałam jeszcze dwie, o których dowiedziałam się wczoraj ;)

EDIT 23.10.2021 - i jeszcze jedna...


1. Tajemnice suwalskiego jeziora

Autor: Krzysztof Jasza
Wydawnictwo Novae Res
Data premiery: 11 października 2021 r.

Bardzo lubię, kiedy akcja toczy się w jakichś starych dworach owianych tajemnicą. A właśnie w takiej willi na odludziu toczy się akcja "Tajemnic suwalskiego jeziora". Ale to nie wszystko! Wydawca uchyla rąbka tajemnicy, wspominając coś o "krwiożerczych stworach z prastarych legend", co daje mi nadzieję na thriller (horror?) z motywami słowiańskimi! Jestem ciekawa, czy intuicja mnie nie zawiedzie.


2. Gwiazdkowy Prosiaczek

Autorka: J.K. Rowling
Wydawnictwo Media Rodzina
Data premiery: 12 października

Zanim zaczniecie się śmiać, spójrzcie jeszcze raz na nazwisko autorki tej pociesznej powieści. Tak, tak, J.K. Rowling we własnej osobie! Szczerze mówiąc, to mi nazwisko autorki serii o Harrym Potterze wystarczy, aby książką się mocno zainteresować. A że świnka na okładce wygląda jak świnka z jakiegoś koszmaru, to już trudno.


3. Policjanci. Ich najważniejsze sprawy

Autorka: Dorota Kowalska
Wydawnictwo Melanż
Data premiery: 12 października

Być może nie wiecie, ale interesuje mnie prawo karne. To był jeden z moich ulubionych przedmiotów na studiach (i z niego chcę pisać pracę magisterską). A pierwszą styczność ze sprawą mają oczywiście policjanci, stąd ich praca także wpasowuje się w krąg moich zainteresowań. Jestem ciekawa, co mogą mieć oni do powiedzenia o swojej pracy - bo książka ta jest właśnie takim zbiorem rozmów.


4. 30 lat za kratami. Osobista opowieść dyrektorki polskiego więzienia

Autorka: Danuta Augustyniak
Wydawnictwo Feeria
Data premiery: 13 października

Więzienia też mnie interesują. Był taki czas, kiedy w ramach wolontariatu odpowiadałam na listy, w których więźniowie opisywali swoje problemy prawne - co ciekawe, najczęściej związane one były z tym, co zostawili na wolności, a nie z samym procesem. Byłam też kilka razy na takich spotkaniach w jednym z warszawskich więzień - co prawda nie na Białołęce, gdzie pracuje autorka książki, ale rozumiecie - temat mnie ciekawi. Dlatego nic dziwnego, że ta pozycja także.


5. Coś pięknego! Poznaj haft i naucz się wyszywać krok po kroku

Autorka: Kaja Muszak
Wydawnictwo Otwarte
Data premiery: 13 października

Kiedy usiłuję wyobrazić sobie siebie jako staruszkę, widzę fotel, książkę, siwe włosy, pachnące ciasto i nici. No, jeszcze wnuczki. Tak wygląda dla mnie starość idealna. Ciasta umiem piec, ale gorzej z tymi nićmi. Nie znam się na tym kompletnie, ale chciałabym kiedyś nauczyć się robić z nich różne cuda. Spokojnie, mam czas. W tej chwili także inne priorytety ;) Ale nie zaszkodzi popatrzeć na ciekawe tytuły. W końcu nie wiem, co by mnie zaciekawiło najbardziej: haft, szydełko, a może druty?


6. Mopsik, który chciał zostać dynią

Autorka: Bella Swift
Wydawnictwo Wilga
Data premiery: 13 października

Mój chłopak zaraził mnie mopsomanią. Naprawdę nie wiem, jak to się stało, bo zawsze uważałam, że ta rasa jest brzydka, a na dodatek bałam się psów. Teraz jednak myślę, że mopsy to po prostu małe, wesołe kluski na czterech łapkach. Seria o mopsiku liczy już kilka tomów, a każdy z nich wygląda przeuroczo!


7. Na Jowisza! Nadal uzupełniam Jeżycjadę. Część 2

Autorki: Małgorzata Musierowicz, Emilia Kiereś
Wydawnictwo HarperCollins
Data premiery: 13 października

Część pierwsza "Na Jowisza!" nadal czeka na mnie na półce (czytałam tylko kilka fragmentów). Zwyczajnie najpierw chcę przeczytać jeszcze raz całą Jeżycjadę, a to robię powolutku, nigdzie się nie spiesząc. Ale tom drugi "Jowisza" na pewno zakupię, głównie ze względu na rysunki bohaterów, którzy nie dostali swoich portretów w powieściach.


8. Nieskończoność w papirusie. Fascynujące dzieje książki od czasów starożytnych

Autorka: Irene Vallejo
Wydawnictwo Sonia Draga Post factum
Data premiery: 13 października

Książki o książkach to to, co książkoholicy lubią najbardziej. W tej pozycji przyjęto definicję książki nie tylko jako to, co na papierze, lecz także to, co na glinie i papirusie. Ciekawe, prawda? Jest też o ludziach - skrybach, iluminatorach i tłumaczach. Może być to interesująca pozycja, zobaczymy.


9. Niezapomniane. Bohaterki Biblii. Pięcioksiąg

Autorka: Magda Grabowska
Wydawnictwo Prodoteo
Data premiery: 13 października

"Niezapomniane" to opowieść o starotestamentowych kobietach. Pamiętam, że kiedy czytałam Pismo Święte, uderzyło mnie to, że jest tam tak wiele interesujących postaci kobiecych - zwłaszcza silnych, które wiedzą, czego chcą, a jednocześnie nie zapominają o swojej wierze - takich, które tę siłę czerpią właśnie z wiary. Tutaj mamy rozwinięcie tego tematu, wzbogacone o spojrzenie historyczne i psychologiczne. Mam nadzieję, że język tej powieści będzie prosty i ciekawy jednocześnie - często książki religijne napisane są w trudny sposób, co trochę odstrasza czytelnika...


10. Rozmowy z seryjnymi mordercami. Stalkerzy

Autor: Christopher Berry-Dee
Wydawnictwo Czarna Owca
Data premiery: 13 października

Znów mamy książkę, która zahacza o prawo karne i opiera się na rozmowach. Tym razem są to seryjni mordercy, działający jako stalkerzy. Na plus, że autor jest kryminologiem, a nie osobą z ulicy. Stalking jest niestety często romantyzowany, czego nie mogę zrozumieć, a o czym pisałam obszerniej tutaj. Taka pozycja może trochę zmienić nasz sposób myślenia o tym zjawisku - być może sprawi też, że czytelnik będzie czuł już cały czas, że jest obserwowany... ale mam nadzieję, że nie jest aż tak źle. To może być bardzo mocna pozycja, wydaje mi się, że raczej nie dla osób o słabych nerwach.


11. Stulecie Winnych. Początek

Autorka: Ałbena Grabowska
Wydawnictwo Zwierciadło
Data premiery: 13 października

Proszę państwa, co my tutaj mamy! Jeszcze nie skończyłam czytać trylogii ani opowiadań, jeszcze nie dokończono serialu, a tu już zostaje wydany prequel! Nie ma bata, to będę musiała przeczytać. A parę słów o serialu i pierwszym tomie "Stulecia Winnych" znajdziecie tutaj.


12. Szydełko. Narzuty, swetry, szale

Autorka: Melody Griffiths
Wydawnictwo RM
Data premiery: 13 października

Tak jak już wspominałam, nie wiem, czy bardziej mogłabym się polubić z szydełkiem, drutami czy z haftem. Pozycja o szydełku jest bardzo krótka (96 stron), ale podobno są dokładnie opisane i zilustrowane instrukcje, więc kto wie, może jednak byłoby to pomocne?


13. Wisielcza Góra

Autorka: Paulina Hendel
Wydawnictwo We need YA
Data premiery: 13 października

Z opisu nie wynika dużo ponad to, że akcja dzieje się w Grobowicach oraz że będzie jakieś rodzeństwo i słowiańskie demony. Autorkę znam z serii " Żniwiarz" - recenzję pierwszego tomu znajdziecie tutaj. Ta powieść to zaś jednotomówka, także o słowiańskich stworach. Może być ciekawie, Paulina Hendel jest dobra w zakończeniach :)


14. Karczmarka

Autorka: Katarzyna Muszyńska
Wydawnictwo WasPos
Data premiery: 14 października

Kolejna słowiańska premiera! Główną bohaterką jest Żywia, będąca karczmarką oraz wiedzącą. Zapowiada się ciekawie, bo wydawca wspomina o wizjach, wielkiej ucieczce i o pewnym kacie. Obiecuje też, że będzie masa słowiańskich demonów, co bardzo mnie cieszy.


15. Zapach szafranu

Autorka: Marjan Kamali
Wydawnictwo Prószyński i S-ka
Data premiery: 14 października

Powieść ta zwróciła moją uwagę pachnącym tytułem i przepiękną okładką. Ale nie wystarczy okładka, w końcu treść też musi wydawać się interesująca. A tutaj mamy sklep papierniczy w stolicy Iranu oraz rozkwitającą miłość. Brzmi niezwykle klimatycznie, trochę orientalnie - nie jestem pewna, czy by mi się spodobało, ale będę obserwować pojawiające się recenzje.


16. Psia chata

Autorka: Ewa Letachowicz
Wydawnictwo Novae Res
Data premiery: 15 października

Na okładce znowu mops. Jak widać, rasa ta jest w tym miesiącu bardzo popularna! Mi mops na okładce wystarczy, ale dla Was dodam jeszcze, że jest tu pięć piesków, a nawet Psie Biuro Detektywistyczne.


17. Tajne przez magiczne

Autorka: Katarzyna Wierzbicka
Wydawnictwo Art Content
Data premiery: 15 października
EDIT 15.10.2021 - dodałam tę powieść do spisu, ponieważ w chwili publikacji posta jeszcze nie było tej zapowiedzi

Jeszcze jedna słowiańska premiera ;) W dodatku wydaje się bardzo ciekawa! Główną bohaterką jest Agata, woźna w przedszkolu, która musi radzić sobie nie tylko z niesfornymi dziećmi, ale też ze słowiańskimi demonami...


18. Dzwonki, gwiazdki i słomki

Autorka: Renata Kosin
Wydawnictwo Filia
Data premiery: 20 października
EDIT 07.10.2021 - dodałam tę powieść do spisu, ponieważ w chwili publikacji posta jeszcze nie było tej zapowiedzi

Mam nadzieję, że pamiętacie moje zachwyty nad powieścią "Nić Arachny" tej samej autorki (jeśli nie, zapraszam do recenzji tutaj). Ostatnio przeczytałam już trzeci tom tej serii, "Szpulki losów" (recenzji na blogu jeszcze nie ma, ale spokojnie, będzie), który zachwycił mnie tak samo. Doszłam do wniosku, że pani Renata Kosin jest osobą o rzeczywiście wielkim talencie pisarskim i postanowiłam, że przeczytam każdą jej powieść. A "Dzwonki, gwiazdki i słomki" będą książką świąteczną, o dziewczynie z miasta, Matyldzie, która wprasza się na święta na podlaskiej wsi do koleżanki z pracy. Okazuje się jednak, że to miejsce nie wygląda tak, jak to sobie Matylda wyobrażała po obejrzeniu filmów i przeczytaniu idealizujących wieś książek ;)


19. Czekoladowa dynastia. Czas Karola

Autorka: Teresa Monika Rudzka
Wydawnictwo Marginesy
Data premiery: 27 października
EDIT 09.10.2021 - dodałam tę powieść do spisu, ponieważ w chwili publikacji posta jeszcze nie było tej zapowiedzi

Być może zauważyliście w telewizji, że reklamy Wedla pojawiają się ostatnio zaskakująco często. Jak się dowiedziałam, ma to związek ze 170-leciem powstania marki. Teraz zaś Wedel podbije także nasze biblioteczki - oprócz tej premiery jest też druga, o której także Wam dzisiaj opowiem. Jeśli zaś chodzi o "Czekoladową dynastię", to jest to powieść, której akcja rozgrywa się około 1851 roku, kiedy to Karol Wedel zakłada własną cukiernię, oraz w latach późniejszych. Bohaterowie robią zakupy w sklepie Stanisława Wokulskiego, w pijalni Wedla poznają też Rzeckiego. Jest nawet Izabela Łęcka...


20. Mały atlas kotów (i kociaków)

Autorzy: Ewa i Paweł Pawlakowie
Wydawnictwo Nasza Księgarnia
Data premiery: 27 października

Przewodnik dla dzieci po najbardziej znanych kocich rasach - to książka, którą chciałabym mieć, gdybym była dzieckiem. Kocham koty! Niestety, ktoś tu chyba poszalał z ceną, bo za 40 stron każe nam zapłacić aż 45 złotych... Rozumiem, że ilustracje są śliczne, no ale bez przesady, zbankrutować można.


21. Nawia

Autorzy: praca zbiorowa
Wydawnictwo Uroboros
Data premiery: 27 października

Niezbyt lubię zbiory opowiadań, ale dla zbioru o tematyce słowiańskiej mogłabym zrobić wyjątek. Zwłaszcza, gdy współautorką jest Katarzyna Berenika Miszczuk, której serię "Kwiat paproci" bardzo lubię (tutaj znajdziecie recenzję tomu pierwszego). Z innych nazwisk jest np. Marta Krajewska, autorka serii o Wilczej Dolinie, której jeszcze nie znam, ale tylko jeszcze ;) Wydawca kusi też stwierdzeniem, że będą tu także bohaterowie znani nam z książek. Jacy? Nie wiem. Może Gosia albo Jaga? Ciekawa sprawa, mam nadzieję, że nie będzie tu jednak spoilerów do serii, których ktoś jeszcze nie zna...

EDIT 07.10.2021 - Jak się dowiedziałam z Instagrama Katarzyny Bereniki Miszczuk, opowiadanie jej autorstwa będzie o Radomile - babci Jagi.


22. Robię włosing, czyli jak świadomie i skutecznie dbać o włosy

Autorka: Agnieszka Niedziałek
Wydawnictwo Buchmann
Data premiery: 27 października
EDIT 09.10.2021 - dodałam tę książkę do spisu, ponieważ w chwili publikacji posta jeszcze nie było tej zapowiedzi

Kiedyś byłam wkręcona we włosomaniactwo, ale potem jakoś mi przeszło (nadal korzystałam z odpowiednich szamponów i masek, ale jakoś zapomniałam o olejowaniu i zabezpieczaniu końcówek). Wiem, że Agnieszka Niedziałek ma kanał na youtubie i własną markę produktów do włosów, ale nigdy z nich nie korzystałam ani też nie oglądałam jej filmów (z góry założyłam, że ma włosy totalnie inne niż moje, więc wolałam czytać tego bloga o cienkich włosach, którego zresztą polecam). Myślę jednak, że ciekawie by było przeczytać jej książkę i porównać z tą, którą napisała niegdyś Anwen (bo tamta książka niestety mnie rozczarowała - była napisana w nudny sposób, nie przemyślano też spisu treści - najpierw były porady typu "stosuj więcej emolientów", a dopiero w środku książki autorka tłumaczyła, co to są w ogóle te emolienty).


23. Surogatki. Historie kobiet, które rodzą "po cichu"

Autor: Jakub Korus
Wydawnictwo Znak
Data premiery: 27 października

Cenię pozycje, które ukazują nam lepiej to, co widzimy dookoła nas, ale jednocześnie nie oceniają, dają głos obu stronom. Szczerze liczę na to, że ta książka taka będzie. Dlaczego? Bo dostaniemy tu opowieści zarówno o kobietach, które decydują się zostać surogatkami, jak i o osobach, dla których jest to jedyna szansa na dziecko. Jednocześnie wydawca wspomina o dzieciach, których nie chcą ani adopcyjni rodzice, ani surogatka, bo np. urodziły się chore. Jest też dyskusja na temat tego, że ciało kobiety powoli staje się przedmiotem, środkiem do osiągnięcia pewnego celu. Są tu więc obie strony medalu - i bardzo dobrze. Słowem: to może być dobry reportaż.


24. Wanda

Autor: Witold Jabłoński
Wydawnictwo Genius Creations
Data premiery: 27 października
EDIT 23.10.2021 - dodałam tę książkę do spisu, ponieważ w chwili publikacji posta jeszcze nie było tej zapowiedzi

To pewna słowiańskiej magii opowieść o Wandzie - tej, która według legendy nie chciała Niemca. Muszę przyznać, że wspomniana legenda jest jedną z moich ulubionych, no i uwielbiam motywy słowiańskie. To może być wspaniałe połączenie. Nie jestem tylko pewna, czy nie powinno się tej książki czytać już po "Darach bogów" i "Popielu", bo znalazłam informację, że powieści te tworzą Sagę Słowiańską...


25. Warszawa da się zjeść

Autor: Paweł Płaczek
Wydawnictwo Skarpa Warszawska
Data premiery: 27 października

Lubię książki varsavianistyczne i lubię smaczne jedzenie. Na myśl o pyzach z okładki cieknie mi ślinka. No, może niech tylko jeszcze ktoś zdejmie te skwarki, to będzie idealnie. To książka o historii warszawskiej kuchni, a także zbiór przepisów. Mmm, palce lizać!


26. Wedlowie. Czekoladowe imperium

Autor: Łukasz Garbal
Wydawnictwo Czarne
Data premiery: 27 października
EDIT 09.10.2021 - dodałam tę książkę do spisu, ponieważ w chwili publikacji posta jeszcze nie było tej zapowiedzi

Historia fabryki Wedla jest bardzo ciekawa - to materiał na niejedną fascynującą opowieść i jestem bardzo zadowolona, że takie pozycje powstają. Chciałam kiedyś nawet zgłębić temat (dwa razy byłam w Wedlu na zwiedzaniu i było naprawdę interesująco), ale natrafiłam tylko na jedną książkę dla dzieci i młodzieży, a ja chciałam jednak coś bardziej historycznego, dla dorosłych. No i się doczekałam :)


27. Zima w Pensjonacie pod Bukami

Autorzy: praca zbiorowa
Wydawnictwo Filia
Data premiery: 27 października
EDIT 15.10.2021 - dodałam tę książkę do spisu, ponieważ w chwili publikacji posta jeszcze nie było tej zapowiedzi

Kolejny zbiór opowiadań i jednocześnie kolejny, dla którego mogłabym złamać obietnicę nieczytania takich zbiorów. Temat wydaje się niczym nie zaskakiwać - ot, kolejny pensjonat w górach, w którym gromadzą się ludzie z ciężkimi przeżyciami, i to jeszcze w okresie świątecznym. Dlaczego jest na tej liście? Ano, wszystkiemu winna jest pani Renata Kosin, jedna ze współautorek zbioru. Jak już pisałam wyżej, chcę przeczytać wszystko, co pani Kosin napisała, więc i tego zbioru nie mogłam ominąć.


28. Żywoty Świętych

Autor: Leigh Bardugo
Wydawnictwo MAG
Data premiery: 27 października

Tak jak J.K. Rowling wydała kiedyś "Baśnie barda Beedle'a", które czytali bohaterowie jej książek, tak teraz Leigh Bardugo wydaje "Żywoty Świętych", które czytali bohaterowie Trylogii Grisza (tutaj recenzja pierwszego tomu). To premiera, na którą czekam najbardziej!!! Mają być też postaci znane nam z "Króla z bliznami", np. Sankta Elizaveta (nazwana tu nie wiadomo czemu Lizabetą), czy też przecudownego "Języka cierni" (Sankta Ursula). No i jeszcze Bezgwiezdny Święty! Jak pomyślę o tej książce, to mam ochotę piszczeć z ekscytacji, czuję, że będzie świetnie!

To już wszystko na ten miesiąc. Bardzo dużo interesujących premier! Wpadło Wam coś w oko?

8 komentarzy:

  1. Znalazłam kilka tytułów, które mnie zainteresowały.

    OdpowiedzUsuń
  2. Ciekawe zestawienie nowości, o większości nie słyszałam. Tak myślałam, że Cię zaciekawi "Nawia", jak ją zobaczyłam gdzieś w zapowiedziach ;).
    Mnie natomiast zaciekawiły: "Zapach szafranu" (lubię orientalne klimaty), "Warszawa da się zjeść" (gotowanie to moja pasja, a tu jeszcze warszawskie przepisy, więc tym bardziej brzmi ciekawie), "Stulecie Winnych. Początek" (bo ciekawa jestem co tym razem wymyśliła autorka) i "Niezapomniane. Bohaterki Biblii. Pięcioksiąg" (lubię tego typu opowieści o ciekawych kobietach).
    Z kolei "Na Jowisza!" mam w planach bardzo dalekich, bo nie przeczytałam pierwszej książki z tej serii.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. "Nawia" mnie ciekawi i trochę niepokoi jednocześnie, bo to zbiór opowiadań :D Chciałabym jednak najpierw przeczytać serię o Wilczej Dolinie pióra jednej ze współautorek.
      Ciekawe pozycje wybrałaś dla siebie :) Ja "Jowisza" już zamówiłam, chociaż też raczej długi czas będzie musiał poczekać na lekturę. No ale zobaczymy, to zależy jak szybko dokończę powtórkę "Jeżycjady" ;)

      Usuń
  3. Widzę edit, książkę o włosingu też mam w planach, bo się nakręciłam na pielęgnację włosów, a ta związana z Wedlem również mnie zainteresowała 😉

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ach te skróty myślowe, chodziło mi o "Czekoladową dynastię" i chociaż "Wedlowie" też wydają się ciekawi, to ostatnio mam ochotę raczej na powieści ;)

      Usuń

Zapowiedzi książkowe na kwiecień

Lecimy z kolejnymi zapowiedziami ciekawych premier - na końcu znajdziecie też bonus muzyczny, na który bardzo mocno czekam! (kursywą moje pr...