niedziela, 10 kwietnia 2022

Zapowiedzi książkowe na kwiecień

Myślałam, że nie znajdę w kwietniu zbyt wiele ciekawych zapowiedzi, a tu taka niespodzianka! Co ciekawe, nie znam żadnego z przedstawionych tu autorów, a jednak udało im się zainteresować mnie swoimi książkami. Ciekawa jestem, czy Was zainteresują tak samo :D Z lekkim opóźnieniem, ale zapraszam :)

1. Siłą wyciągnięci z bunkrów. Wszystkie sekrety pewnego zdjęcia z getta warszawskiego
Autor: Tomasz Zyśko
Wydawnictwo Znak
Data premiery: 4 kwietnia 2022 r. (uwaga: spotkałam się też z informacją, że premiera jest 13 kwietnia)


Jak kwiecień, to i kolejna rocznica powstania w getcie warszawskim - dlatego cieszę się, że znalazłam odpowiednią premierę. I to jaką interesującą! Być może znana jest Wam fotografia przedstawiona na okładce, wykonana właśnie w getcie. Myślę, że jeśli ktoś choć raz zainteresował się tematem i natrafił na to zdjęcie, to raczej nie zapomni już sylwetki uwiecznionego na fotografii małego chłopca z uniesionymi rękami. Ale kim on właściwie był - on i inne osoby ze zdjęcia? Jaka jest ich historia? Tego wszystkiego dowiemy się z książki Tomasza Zyśko.

PS - jeśli szukacie czegoś związanego z tematyką warszawskiego getta, to bardzo, bardzo polecam "Rozmowy z katem" Kazimierza Moczarskiego. Niezwykła relacja autora (żołnierza Armii Krajowej), który po wojnie został przez władzę ludową osadzony w jednej celi z Jürgenem Stroopem - likwidatorem warszawskiego getta. Kto raz przeczytał, nie zapomni już nigdy.

2. Droga dusz
Autorka: Katarzyna Kaczmarczyk
Wydawnictwo Novae Res
Data premiery: 6 kwietnia


Teraz trochę fantastyki, i to w dodatku fantastyki z motywami słowiańskimi. Po odejściu bogów to Strażnicy, obdarzeni niezwykłymi mocami, strzegą Nawii. "Ich dusze trafiają do Wyraju, by wraz z opadającymi liśćmi przyniosły je powracające stamtąd kruki". Tymczasem w świecie ludzi pojawia się zbuntowany Kruk, a między Strażnikami i czarownicami wybucha wojna.

3. Nasze ciała, ich pole bitwy. Co wojna robi kobietom
Autorka: Christina Lamb
Wydawnictwo Znak
Data premiery: 13 kwietnia


Christina Lamb, korespondentka wojenna, w swojej książce oddaje głos kobietom z różnych stron świata. Tematem jest gwałt jako zbrodnia wojenna - zbrodnia, która jest wykorzystywana jako narzędzie kontroli i zastraszenia społeczeństwa. O tym, że jest to temat nam przerażająco bliski, możemy przekonać się, słuchając relacji z Ukrainy. Nie wiem, czy w tej książce jest coś o trwającym obecnie konflikcie (opis wskazuje raczej na inne strony świata), czy też jej publikacja po prostu zbiegła się przypadkowo z tym, co dzieje się obecnie. Obstawiam tę drugą wersję, ale jedno jest pewne - niezależnie, czy to się dzieje na Ukrainie, czy w innych krajach, jest to straszna zbrodnia - a o tym właśnie jest ta książka.

PPS Jeśli chcecie przeczytać więcej na temat gwałtów (wojennych i nie), przeczytajcie "Przyczynek do historii radości". To powieść, nie reportaż, ale zapada w pamięci na zawsze. Książka brutalna, ale też skłaniająca do refleksji. Pamiętajcie: czytacie na własną odpowiedzialność - mną ta książka wstrząsnęła.

4. Po tamtej stronie chmur
Autor: Tomasz Betcher
Wydawnictwo W.A.B.
Data premiery: 13 kwietnia


Lata 20., Wielkopolska. Na świat przychodzą bliźnięta - Teodor i Bruno. Tuż po wejściu przez nich w dorosłość wybucha II wojna światowa, a bracia zaczynają walczyć w niej po dwóch przeciwnych stronach... Pewnie nie tylko mi opis tej książki skojarzył się ze "Stuleciem Winnych". Tym razem jednak zamiast sióstr-bliźniaczek mamy braci, w dodatku walczących przeciwko sobie, więc... może wyjść ciekawie.

5. Pocałunki i croissanty
Autorka Anne-Sophie Jouhanneau
Wydawnictwo Słowne
Data premiery 13 kwietnia


Zwykle nie zwracam uwagi na zapowiedzi książek, które już z daleka wołają, że są lekkimi komediami romantycznymi, jednak "Pocałunki i croissanty" w jakiś sposób mnie do siebie przyciągają. Zresztą, spójrzcie na pierwsze zdanie opisu: "Słodka jak francuski makaronik i kusząca jak świeży croissant, romantyczna opowieść o ambitnej amerykańskiej balerinie i uroczym francuskim chłopaku". Wiecie, ja jestem prostym człowiekiem - jeśli ktoś mówi, że coś jest jak makaronik, to ja to chcę ;)

6. Pomruk
Autor: Michał Śmielak
Wydawnictwo Skarpa Warszawska
Data premiery: 13 kwietnia


Gangster ukrywający się w Bieszczadach, tajemnicze zwłoki młodej dziewczyny i Bies - "pradawny demon karmiący się śmiercią i cierpieniem". Powiem Wam, że nie lubię powieści o gangsterach, ale tu zapowiada się wątek słowiański, więc na razie nie skreślam, tylko czekam na recenzje.

7. Porządne dziewczyny. Zbrodnia i hańba w Indiach
Autorka: Sonia Faleiro
Wydawnictwo Czarne
Data premiery: 13 kwietnia


I znów temat gwałtu, tym razem z perspektywy patriarchalnych, kastowych Indii, ze szczególnym naciskiem na zbrodnię, która dotknęła w 2014 roku 14- i 16-letnie dziewczyny, kuzynki zgwałcone przez mężczyzn z wyższej kasty i powieszone na drzewie. To zapewne będzie wstrząsająca lektura, ale myślę, że właśnie dlatego jest tak warta uwagi.

8. Trzecia szansa
Autor: Trzecia szansa
Wydawnictwo Zysk i S-ka
Data premiery: 26 kwietnia


Ciężko jest mi wyszukiwać ciekawe zapowiedzi kryminałów. Przyczyna jest banalnie prosta - wszystkie opisy brzmią dla mnie tak samo. Czasem zdarza się, że opis wskazuje na wątek słowiański, wtedy w głowie zapala mi się żaróweczka i moje zainteresowanie daną pozycją wzrasta. Czasem taka żaróweczka zapala się też, jeśli akcja powieści dzieje się w Warszawie. I tak jest tutaj - nie ma słowiańskości, ale jest Warszawa. A konkretnie warszawskie cmentarze i grasujący na nich morderca... Co jak co, ale o takim miejscu zbrodni jeszcze nie słyszałam!

9. Grody, garnki i uczeni. O archeologicznych tajemnicach ziem polskich
Autorka: Agnieszka Krzemińska
Wydawnictwo Literackie
Data premiery: 27 kwietnia


DNA Piastów, święte jeziora, Kopernik - jakie archeologiczne tajemnice skrywają ziemie polskie? Część z tematów, które mają być tu poruszone, przypomina mi recenzowane przeze mnie ostatnio "Mity, kult i rytuał". Tu jednak zapowiada się bardziej popularnonaukowo. Autorka jest archeologiem, więc istnieje szansa, że żadnej wtopy nie będzie :)

10. Krwawnica
Autor: Mieczysław Gorzka
Wydawnictwo Skarpa Warszawska
Data premiery: 27 kwietnia


Na pierwszy rzut oka zapowiada się nieco podobnie jak "Pomruk", choć w sumie to nawet lepiej, bo zamiast uciekającego przed przeszłością gangstera mamy takiegoż to policjanta, i to z żoną. Nie ma też gór, jest za to jezioro. Z podobieństw - to samo wydawnictwo ;) i możliwy wątek słowiański (w opisie jest pytanie, czy lokalne wierzenia mogą być kluczem do rozwiązania zagadki). Poza tym: na podwórzu znalezione zostają zwłoki dwóch kobiet, lokalna społeczność skrywa tajemnice, ktoś wyraźnie nie życzy tu sobie policjanta (i pisze sprayem słowo "Krwawnica").

11. Noce nad Biebrzą. Lilka, bagna i ptaki
Autorka: Katarzyna Droga
Wydawnictwo Zwierciadło
Data premiery: 27 kwietnia


Lilka, nieśmiała dziewczyna, a przy tym fotografka, kocha utrwalać na zdjęciach przyrodę, zwłaszcza rozlewiska nad Biebrzą. pewnego dnia gubi drogę i trafia do nieznanego zajazdu... W historii dużą rolę mają odegrać przemytnicy (to mnie martwi) i podlaskie legendy (to mnie ciekawi). Ale będą też historie rodzinne, a to bardzo lubię. Mam nadzieję, że wydawnictwo przyłoży się do korekty, bo czytałam od nich już trzy książki i w każdej było pod tym względem słabo...

Znaleźliście coś dla siebie? A może znacie któregoś autora?

5 komentarzy:

  1. "Droga dusz" i "Pomruk" to książki, które mnie zainteresowały.

    OdpowiedzUsuń
  2. Te "Pocałunki i croissanty" też mnie kuszą ;). Pozostałe wyglądają ciekawie, ale ostatnio wolę nieco inne lektury.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kuszą, kuszą mnie też, no i okładka jest bardzo klimatyczna. A ja jestem okładkową sroką, cóż poradzić ;)

      Usuń
    2. Ja też jestem okładkową sroką ;)

      Usuń

Klimat gęsty jak żywica, czyli "Kwestia wiary" Łukasza Kucharskiego

Powieści oparte na motywach wierzeń i demonologii słowiańskiej pojawiają się na rynku jak grzyby po deszczu. Nie powiem, bardzo mnie to cies...