poniedziałek, 2 maja 2022

Zapowiedzi książkowe na maj

W maju czeka nas całkiem sporo ciekawych premier. Szczególnie interesujące są dla mnie cztery: nowa powieść Renaty Kosin, zakończenie serii o Miodowej Joanny Szarańskiej, najnowszy "mopsik" oraz poradnik dla osób wysoko wrażliwych. Niezależnie od tego, książki ułożone są tak jak zwykle: według daty premiery, a w sytuacji, gdy premiery są tego samego dnia, alfabetycznie według tytułów. Zapraszam do dalszego czytania!

1. Córki stolicy

Autorka: Jagna Rolska
Wydawnictwo Prószyński i S-ka
Data premiery: 10 maja 2022 r.

Powieść o Warszawie roku 1935 - a w niej o czterech osobach: Helenie (córce antykwariusza i aktywistce społecznej), Poldku (marzącym o znalezieniu miejsca w świecie kinematografii), Basi (ubogiej szwaczce z Czerniakowa) i Janku (zazdrosnym o miłość ojca do starszego syna). Jak wskazuje wydawca, opisy Warszawy powinny bardzo działać na wyobraźnię - a to mnie oczywiście zachęca do lektury!


2. Amber Gold

Autorka: Monika Góra
Wydawnictwo Czarna Owca
Data premiery: 18 maja

Amber Gold - widzimy te słowa i od razu wiemy, o co chodzi. Myślę, że więcej tu dodawać nie muszę - kogo interesuje ten temat, ten sięgnie po tę książkę i tyle ;)

3. Dom z witrażem

Autorka: Żanna Słoniowska
Wydawnictwo Znak
Data premiery: 18 maja

Opowieść o czterech pokoleniach kobiet i o Ukrainie końca lat 80., a także "o miłości i o budzeniu się do wolności". Jak mi się zdaje, dużą rolę odegrać może też tytułowy dom - lwowska kamienica z niezwykłym witrażem. Wydawnictwo poinformowało, że dochód ze sprzedaży powieści przekaże na pomoc humanitarną dla Ukrainy, więc za to ogromny plus.

4. Dziewczyna z kamienicy

Autorka: Dagmara Leszkowicz-Zaluska
Wydawnictwo Słowne
Data premiery: 18 maja

Tom pierwszy historycznej sagi, której akcja rozgrywa się w Wielkopolsce. Zaczynamy w roku 1916, dwa lata przed wybuchem powstania wielkopolskiego. Dwudziestoletnia Irena wyjeżdża w poszukiwaniu pracy do Westfalii, a trzyletnią córkę Helenę zostawia pod opieką swojej matki, mieszkającej w kamienicy, w której można spotkać cały przekrój społeczeństwa. I to właśnie w tej kamienicy rozgrywają się ludzkie dramaty, ale zdarzają się i szczęśliwe chwile. Wydawca porównuje tę sagę do "Stulecia Winnych" - osobiście niezbyt lubię takie zabiegi (podczepianie się pod sukces innego wydawnictwa), dodatkowo uważam, że opis powieści sam w sobie jest ciekawy i się broni, więc tym bardziej takie chwyty nie są potrzebne.

5. Iskry na wiatr

Autorka: Ida Żmiejewska
Wydawnictwo Skarpa Warszawska
Data premiery: 18 maja

Kolejna powieść, której akcja rozgrywa się w Warszawie, tym razem w roku 1914. Bankructwo ojca i, co za tym idzie, przymusowa zmiana zamieszkania (z willi do czynszowej kamienicy) to nie jedyny problem czterech sióstr Kellerówien - wybucha bowiem Wielka Wojna...

6. Mopsik, który chciał zostać wróżką

Autorka: Bella Swift
Wydawnictwo Wilga
Data premiery: 18 maja

Siódmy tom serii o mopsiku Peggy (pierwszy tom już za mną i bardzo mi się podobał!). Tym razem Peggy próbuje znaleźć wróżkę, która spełni marzenie jej pani Chloe i uratuje park przed zamknięciem.

7. Noce na Miodowej 4

Autorka: Joanna Szarańska
Wydawnictwo Czwarta Strona
Data premiery: 18 maja

Zakończenie serii o Miodowej - o pierwszym tomie (który był według mnie świetny) opowiadałam tutaj. Na pewno przy jakiejś okazji zakupię tę powieść, cała seria będzie pięknie wyglądać na półce ;) A latem zamierzam wziąć się za przeczytanie drugiego tomu :)

8. Wszystko będzie dobrze

Autorka: Renata Kosin
Wydawnictwo Filia
Data premiery: 18 maja

Powieść autorki serii "Siostry Jutrzenki" (którą z jednej strony chcę dokończyć, bo jestem ciekawa, co będzie dalej, a której paradoksalnie kończyć nie chcę, bo już nie będzie tego czekania...). A co do fabuły najnowszej powieści: główną bohaterką jest Ida, rozwódka opiekująca się dwiema ciotkami-bliźniaczkami. Ciotki, mimo że z charakteru różne, łączy jednak pomysłowość, która znajduje ujście w próbach swatania Idy z każdym napotykanym mężczyzną (czego kobieta oczywiście nie chce) ;)

9. Wysoka wrażliwość

Autorka: Joanna Kozłowska
Wydawnictwo Znak
Data premiery: 18 maja

Poradnik idealny dla mnie, bo sama jestem osobą wysoko wrażliwą ;) A odkryłam to właśnie po natrafieniu na profil Joanny na Instagramie (@dziewczynodzialaj). Co mi się w jej postach podoba, to to, że opiera się zawsze na badaniach naukowych, nic nie jest wyssane z palca.

10. Żeby cię lepiej widzieć

Autorka: Gina Blaxill
Wydawnictwo Słowne
Data premiery: 18 maja

Retelling baśni o Czerwonym Kapturku, który zapowiada się naprawdę dobrze! Legenda o przerażającym wilku, który przechadza się leśnymi ścieżkami, Red - dziewczyna, która nie daje się zastraszyć tą opowieścią, powtarzające się ataki, wzajemne podejrzenia - "Żeby cię lepiej widzieć" to połączenie mrocznej baśni i kryminału.

11. Migot. Z krańca Grenlandii

Autorka: Ilona Wiśniewska
Wydawnictwo Czarne
Data premiery: 25 maja

Jedną z moich lektur w podstawówce był "Anaruk. Chłopiec z Grenlandii". Jako że nauczycielka nie powiedziała nam, że książkę tę napisano dosyć dawno, bo jeszcze przed II wojną światową, przez długi czas myślałam, że informacje, które wówczas mi przekazano, są nadal aktualne. Tymczasem okazało się, że na Grenlandii nieco się pozmieniało i już nie wszystko wygląda tak, jak wtedy. Zresztą pozmieniało się nie tylko na Grenlandii, lecz w całym Układzie Słonecznym - mnie uczono, że Pluton jest planetą, a teraz już nie jest ;) Niemniej jednak, ciekawie by było sprawdzić, jak wygląda życie na Grenlandii obecnie.

To już wszystko, co dla Was wybrałam. Znaleźliście coś dla siebie?

8 komentarzy:

  1. Z chęcią sięgnę po Kosin, Szarańską i dowiedziałabym się jak to jest żyć na Grenlandii.

    OdpowiedzUsuń
  2. Lubię Twoje zapowiedzi, bo zawsze w nich znajdę coś ciekawego ;). Zainteresowały mnie "Córki stolicy", "Dziewczyna z kamienicy", "Wszystko będzie dobrze" i "Migot". Mam w planach (ale takich dalszych) zapoznanie się z serią o Miodowej pani Szarańskiej oraz z twórczością pani Żmijewskiej.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeeej, ale mi teraz miło! Fajnie, że znalazłaś w majowych zapowiedziach coś dla siebie - właściwie to dużo! :D

      Usuń
  3. Zanotowałam... prawie wszystkie tytuły! :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Reportaż Wiśniewskiej mnie najbardziej ciekawi ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak widzę w komentarzach, to chyba właśnie ten tytuł przyciąga najwięcej osób :)

      Usuń

Klimat gęsty jak żywica, czyli "Kwestia wiary" Łukasza Kucharskiego

Powieści oparte na motywach wierzeń i demonologii słowiańskiej pojawiają się na rynku jak grzyby po deszczu. Nie powiem, bardzo mnie to cies...