piątek, 4 lutego 2022

Zapowiedzi książkowe na luty

Nie ma w lutym zbyt wielu ciekawych dla mnie premier, ale kilka udało mi się wyłuskać :) Zwłaszcza ostatnia zapowiada się niezwykle interesująco!


1. Głośnik w głowie. O leczeniu psychiatrycznym w Polsce

Autorka: Aneta Pawłowska-Krać
Wydawnictwo Czarne
Data premiery: 9 lutego 2022 r.

Temat szpitali psychiatrycznych nie jest dla mnie zbyt przyjemny. Czytałam raz książkę w takich klimatach ("Lot nad kukułczym gniazdem") i nie podobało mi się. Można nawet powiedzieć, że jest to temat dla mnie odpychający. Dlaczego więc zainteresowała mnie ta premiera? Zwyczajnie, ze względu na studia - odwiedzałam kiedyś więzienie i poprawczak (jako gość, oczywiście), wypadałoby się też dowiedzieć czegoś więcej o zakładach psychiatrycznych - to ważne, w końcu pobyt w takim miejscu należy do środków zabezpieczających (dla zainteresowanych, art. 93a i następne kodeksu karnego). Moim zdaniem nie da się być dobrym prawnikiem, jeśli się chociaż trochę nie zainteresuje, jak wyglądają miejsca, do których można kogoś wysłać... Nawet, jeśli temat nie należy do zbyt przyjemnych. Zresztą, leczenie psychiatryczne to nie tylko skrajne przypadki, jak pobyt w szpitalu psychiatrycznym, lecz też np. leczenie depresji. Ten temat zdecydowanie bardziej wydaje się być "bliżej nas" i tu akurat jestem bardzo zainteresowana, jak cały proces wygląda!


2. Lisica z bagien

Autorka: Dora Rosłońska
Wydawnictwo Świat Książki
Data premiery: 9 lutego

Lutowa premiera, która pachnie mi słowiańskością - jestem bardzo ciekawa, czy jest tak rzeczywiście, czy też są to tylko moje mylne przypuszczenia. Jest tu Biebrzański Park Narodowy i leśniczy, który znajduje nieprzytomną, nagą kobietę (brzmi trochę dziwacznie, ale może ma to jakiś sens?), jest jakaś dziewczyna, która ma skazę po nieudanym rytuale, jest też szeptucha i kobiece zaklęcia wzmocnione domowymi nalewkami. Przyznam, że ten ostatni element mnie trochę odrzuca, bo niezbyt lubię, kiedy słowiańskim motywom daje się otoczkę pełną magicznych rytuałów, zaklęć, mikstur itp. Nie przekonują mnie tytuły w stylu "zostań współczesną, słowiańską wiedźmą", "słowiańskie magiczne rytuały" czy też "1000 przepisów na mikstury szeptuchy". Dlatego nie jestem pewna, czy to książka dla mnie. Ale istnieje cień takiej szansy, więc chętnie zapoznam się z recenzjami.


3. Nie całkiem narwal

Autorka: Jessie Sima
Wydawnictwo Nasza Księgarnia
Data premiery: 9 lutego

A to książka z cyklu: literatura dziecięca tak słodka, że nie można przejść koło niej obojętnie. Książeczka opowiada o Nori, który przyszedł na świat w rodzinie narwali. Czuje się kochany, ale wie też, że różni się od pozostałych - ma krótszy róg, pływa w dmuchanych rękawkach i nie lubi jeść ośmiorniczek. Pewnego dnia spotyka wreszcie stworzenia takie jak on - jednorożce! Powstaje tylko pytanie: zostać z nimi czy z narwalami? Na stronie empiku możecie obejrzeć kilka ilustracji - według mnie są przeurocze <3


4. Zapach fiołków

Autorka: Renata Kosin
Wydawnictwo Filia
Data premiery: 9 lutego

Najnowsza książka Renaty Kosin, autorki serii "Siostry Jutrzenki". Bohaterką jest Ksenia, wahająca się, czy zamieszkać na Podlasiu czy też w Prowansji. Kobieta będzie musiała rozwikłać rodzinną tajemnicę i spełnić marzenie jednej z przodkiń, Emilie de Fleury. Marzeniu temu towarzyszy zaś zapach fiołków... Dodam jeszcze, że okładka robi wrażenie!

EDIT: Jak się dowiedziałam z Instagrama Renaty Kosin, "Zapach fiołków" należy do tego samego cyklu, co "Sekret zegarmistrza" i "Tatarka", ale można je też czytać oddzielnie i nie po kolei.


Znaleźliście tu coś dla siebie? A może dla młodszych członków rodziny? ;)

7 komentarzy:

  1. "Zapach fiołków" już mnie kusi!!

    OdpowiedzUsuń
  2. Też mam w planach "Zapach fiołków" ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja najpierw chcę przeczytać "Sekret zegarmistrza" i "Tatarkę" :) Niby można je czytać nie po kolei, ale wolę sprawdzić taką kolejność ;)

      Usuń
    2. W sumie chyba i ja tak zrobię, bo mimo wszystko lepiej czytać po kolei ;)

      Usuń

Klimat gęsty jak żywica, czyli "Kwestia wiary" Łukasza Kucharskiego

Powieści oparte na motywach wierzeń i demonologii słowiańskiej pojawiają się na rynku jak grzyby po deszczu. Nie powiem, bardzo mnie to cies...