sobota, 11 marca 2023

Zapowiedzi książkowe na marzec

W marcu czeka na nas MNÓSTWO premier książkowych. Tyle zapowiedzi to już dawno nie było, dlatego lepiej przyszykujcie sobie jakąś herbatkę i zaczynamy :)

1. Wybrani

Autor: Franciszek M. Piątkowski
Wydawca: wydano nakładem autora
Data premiery: 5 marca 2023 r.

"Wybrani" to czwarty tom powieści z uniwersum Powiernika (jeśli liczyć opowiadania, to szósty). Jeszcze Wam o tym nie opowiadałam, ale przesłuchałam wszystkie poprzednie książki z tego uniwersum - oprócz jednego tomu opowiadań - i, szczerze mówiąc, nie do końca mi się podobało. Szczegóły podam kiedyś w odrębnym poście, ale tutaj przyznam, że średnio się czuję zainteresowana czytaniem kolejnych powieści z tego świata. W sumie to najbardziej zaciekawiła mnie okładka, nęci mnie ten domek na kurzej stopce, liczę tu na jakiś większy udział Baby Jagi w akcji, bo było mi jej stanowczo zbyt mało.

2. Hasające Zające w górach

Autorzy: Justyna Zając, Krystian Zając
Wydawnictwo Bezdroża
Data premiery: 8 marca


Uwielbiam bloga "Hasające Zające"! Justyna i Krystian przedstawiają swoje górskie wojaże we wspaniały sposób - i od strony językowo-literackiej, i fotograficznej, i praktycznej (mapy, wskazówki, informacje o stopniu trudności itp.). Tego bloga aż chce się czytać, nawet jeśli - tak jak w tym momencie ja - po górach chodzicie tylko palcem po mapie. W każdym razie, jak już będę miała możliwość pojechać w góry, to na pewno skorzystam z porad Hasających Zająców. I bardzo im kibicuję przy książce, bo robią świetną robotę.

3. Pani England

Autorka: Stacey Halls
Wydawnictwo Świat Książki
Data premiery: 8 marca

Jak może zauważyliście z wielu moich wzmianek czy to tu, czy też na Instagramie, od pewnego czasu zaprzyjaźniłam się bardzo z opowieściami o Wielkiej Brytanii. Jakoś od sierpnia próbuję też przekonać się, która z minionych brytyjskich epok mi najlepiej leży - próbowałam i z epoką wiktoriańską, i z epoką regencji, ale jednak serce bije mi najszybciej na myśl o epoce edwardiańskiej, nawet ciut przedłużonej - tak powiedzmy, do 1914 roku. I tu mamy właśnie powieść, której akcja dzieje się w Wielkiej Brytanii roku 1904. Bohaterką jest Ruby May, która podejmuje się opieki nad dziećmi bogatych państwa Englandów - wkrótce okazuje się, że piękna pani England skrywa jakąś tajemnicę...

4. Płakaliśmy bez łez

Autor: Gideon Greif
Wydawnictwo Prószyński i S-ka
Data premiery: 14 marca

Jeśli chodzi o historie o wojnie, to najbardziej cenię sobie relacje świadków. Suchą, brutalną prawdę. I w tej właśnie książce mamy relacje świadków przerażających kart historii - mowa o relacji więźniów z Sonderkommando w Auschwitz, czyli grupy więźniów, którzy m.in. usuwali ciała z komor gazowych i palili je w krematoriach. Tu już nie trzeba mówić nic więcej...

5. Sopoty

Autor: Tomasz Słomczyński
Wydawnictwo Czarne
Data premiery: 15 marca

Nigdy się specjalnie nie zastanawiałam nad historią Sopotu. W szkole dużo uczymy się o Gdańsku i Gdyni - a skąd właściwie wzięło się pomiędzy nimi jeszcze jedno spore miasto? Nigdy mnie do Sopotu specjalnie nie ciągnęło, na molo byłam przejazdem, nie poczułam tu jakiegoś "klimatu". I może właśnie ta książka sprawiłaby, że zaczęłabym na to miasto patrzeć inaczej?

6. Jak dzikie gęsi

Autorka: Agnieszka Olejnik
Wydawnictwo Filia
Data premiery: 22 marca

Do powieści obyczajowych, których akcja rozgrywa się w czasie wojny, podchodzę zawsze jak pies do jeża (boję się zbytniego romantyzowania tego ponurego okresu). Mówię Wam o takich zapowiedziach dopiero, kiedy jakaś premiera mnie bardzo, bardzo zainteresuje, czy to opisem, czy to osobą autora. Tutaj mamy powieść Agnieszki Olejnik - pisarki, która zachwyciła mnie w  życiowo-bolesnym "Zabłądziłam", a która nieco mnie rozczarowała w pewnej świątecznej powieści, o której jeszcze Wam na blogu wspomnę. Idąc tropem, że autorka podobała mi się bardziej w nieco poważniejszej, smutniejszej historii, zainteresowałam się jej powieścią wojenną - o Dolnych Łużycach, pochodzącej z polsko-niemieckiej rodziny Katrin oraz ambitnym członku Hitlerjugend.

7. Otulina

Autor: Klaudiusz Szymańczak
Wydawnictwo Znak
Data premiery: 22 marca

Młodzieżowy wypad i śmierć. Ile to takich zapowiedzi już widziałam? Chyba setki! Tylko że tu śmierć następuje w podwarszawskiej Puszczy Kampinoskiej, więc miejsce akcji doprawdy zacne.

8. Pandora

Autorka: Susan Stokes-Chapman
Wydawnictwo Mova
Data premiery: 22 marca

W ostatnich zapowiedziach mówiłam Wam, że wyczuwam powrót mody na mitologię grecką w literaturze. I o to znalazłam kolejną powieść inspirowaną tymi mitami :D Londyn końca XVIII w., sklep z antykami i starożytna grecka waza... Czy nie brzmi to intrygująco?

9. Pokój na piętrze

Autorka: Rachel Hawkins
Wydawnictwo W.A.B.
Data premiery: 22 marca

Jakiś czas temu przeczytałam "Dziwne losy Jane Eyre" - za jakiś czas opowiem Wam o nich na blogu (jak widzicie, kolejka postów do opublikowania jest długa...). I dlatego właśnie zwróciłam uwagę na tę zapowiedź książkową - mamy tu bowiem retelling słynnej powieści Charlotte Brontë: akcja dzieje się w XXI w. i - z tego, co mi się wydaje - położono nieco większy nacisk na obecność pewnej tajemniczej osoby niż w oryginale, co mnie niesamowicie intryguje.

10. Puste jest piekło

Autorka: Elly Griffiths
Wydawnictwo Albatros
Data premiery: 22 marca

Wyobraźcie sobie kryminał, w którym ginie przyjaciółka osoby piszącej biografię jednego z pisarzy powieści gotyckich. Mało tego, na miejscu zbrodni policjanci znajdują wers jednego z opowiadań tego pisarza, a i samo to miejsce wygląda identycznie jak w jednym z nich. Jeśli ten opis Was zaciekawił, to znak, że trzeba przyjrzeć się bliżej powieści Elly Griffiths.

11. Warkocz ze Szmaragdowego Morza

Autor: Brandon Sanderson
Wydawnictwo MAG
Data premiery: 22 marca

Lubię Brandona Sandersona, złożoność tworzonych przez niego światów, bohaterów. A opis tej nowości brzmi magicznie, baśniowo, słowem - zachęcająco. Sami zobaczcie: 

Proste życie Warkocz na wyspie na szmaragdowym oceanie wypełniały proste przyjemności – zbieranie kubków przywożonych przez marynarzy z odległych krain i słuchanie opowieści przyjaciela Charliego. Ale kiedy ojciec zabiera Charliego w podróż, aby znaleźć mu narzeczoną, i dochodzi do tragedii, Warkocz musi ukryć się na statku i odnaleźć Czarodziejkę ze śmiertelnie niebezpiecznego Nocnego Morza. Czy Warkocz uda się pozostawić za sobą proste życie i znaleźć sobie miejsce pośród piratów na oceanach zarodników, gdzie kropla wody może oznaczać natychmiastową śmierć?

12. Wioska wdów

Autorka: Patti McCracken
Wydawnictwo Mova
Data premiery: 22 marca

Reportaż o morderstwach popełnionych przez kobiety na mężczyznach w węgierskim Nagyrév na początku XX w. Czytając zapowiedź, aż trudno uwierzyć, że to działo się naprawdę, ale tak - ponad 160 mężczyzn zatrutych przez własne żony, matki i córki, a wszystko z udziałem wiejskiej akuszerki, destylującej arszenik z lepiku na muchy...

13. Zaklinaczka burz

Autorka: Sophie Anderson
Wydawnictwo Świetlik
Data premiery: 22 marca

Kilka lat temu czytałam "Dom na kurzych łapach" autorki, który bardzo mnie rozczarował. Ale zapowiedź "Zaklinaczki burz" brzmi co najmniej interesująco - mamy tu bowiem powieść o niebezpiecznej podróży Linnet w poszukiwaniu ojca schwytanego za kradzież cennego klejnotu. Ponadto, dziewczynka i jej ojciec są osobami zesłanymi na Żałosne Bagna z powodu używania zabronionej na wyspie magii. Słyszałam też, że jest tu mały wątek słowiański.

14. Znak czarnego orła

Autor: Maciej Brzeziński
Wydawnictwo WasPos
Data premiery: 23 marca

Poznań lat 70. XVI w., zagadka kryminalna, protestanci, jezuici oraz król złodziei. I jeszcze habsburski szpieg! Szykuje się powieść z klimatem :)

Co Was najbardziej zaciekawiło?

4 komentarze:

  1. Każdy znajdzie coś dla siebie! Mnie najbardziej zainteresowało "Puste jest piekło".

    OdpowiedzUsuń
  2. "Pani England" i "Pandora" są na mojej liście do przeczytania ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na mojej już też :) Niestety premiera "Pani England" chyba została przełożona...

      Usuń

Klimat gęsty jak żywica, czyli "Kwestia wiary" Łukasza Kucharskiego

Powieści oparte na motywach wierzeń i demonologii słowiańskiej pojawiają się na rynku jak grzyby po deszczu. Nie powiem, bardzo mnie to cies...