piątek, 3 grudnia 2021

Zapowiedzi książkowe na grudzień

Cześć!

Zapraszam do przeczytania książkowych zapowiedzi na grudzień :) Nie ma ich w tym miesiącu dużo, ale parę ciekawostek znalazłam.


1. Bebok, heksa i inksi. Rzecz o śląskich strachach i straszkach

Autor: Waldemar Cichoń
Wydawnictwo Żwakowskie
Data premiery: 1 grudnia 2021 r.

Jak wskazuje opis książki, nie jest to pozycja dla dzieci, choć mówi o dziecięcych sprawach. Autor zabiera nas w podróż do swojego dzieciństwa na Śląsku, opowiada o tym, czym dzieci wtedy straszono; wspomniane zostają bebok, utopiec, heksa, szcziga. Jest to więc książka o ludowej demonologii, konkretnie śląskiej :) Co ciekawe, gawędy w książce występują w dwóch wersjach językowych: po polsku i po śląsku.


2. Ciężarówka i przyczepka wiozą choinkę

Autorka: Anastazja Orłowa
Wydawnictwo Dwukropek
Data premiery: 1 grudnia

Ta okładka jest cudowna. Spójrzcie tylko na te wielkie oczy przyczepki. I ten uśmiech! Patrząc na te dwie maszyny, sama zaczynam się uśmiechać. I myślę, że dzieciom ta książka też by sprawiła dużo radości. Co do treści, to zapowiada się przyjemnie: wyprawa po choinkę, przedzieranie się przez zaspy i pomoc tirowi wiozącemu prezenty. Tu mała uwaga: skoro w tej książce to tir wiezie prezenty, to raczej nie jest to książka dla dzieci nadal wierzących w Świętego Mikołaja.


3. Internet a prawo - jak się nie potknąć? Poradnik dla twórców

Autor: Tomasz Palak
Wydawnictwo Onepress
Data premiery: 3 grudnia

Prawo własności intelektualnej jest w dzisiejszych czasach bardzo ważne - myślę, że nie muszę nikogo do tego przekonywać. W końcu w dobie Internetu łatwo można się pogubić, jeśli chodzi o prawo. Jednocześnie (możecie mi nie wierzyć, ale naprawdę tak jest) nawet na studiach prawniczych nie poświęca się temu tematowi zbyt wiele uwagi - na temat prawa autorskiego wykłady miałam dwa, może trzy razy w ciągu całego toku studiów. Całe prawo własności intelektualnej to był zaledwie semestr. Dlatego myślę, że taki poradnik może się przydać naprawdę wielu osobom - autor jest radcą prawnym, więc sądzę, że zna się na rzeczy.


4. Wybacz mi

Autorka: Paulina Bronisz
Wydawnictwo Nowoczesne
Data premiery: 13 grudnia

Okładka zwróciła moją uwagę, ponieważ w dzieciństwie byłam wielką fanką łabędzi. Poza dwoma łąbędziowymi elementami wygląda ona jednak trochę kiczowato (zupełnie, jakby grafik wklejał losowe elementy, np. sukienkę dla kobiety)... Ciekawa może być jednak treść! Po śmierci rodziców w wypadku samochodowym Odetta trafia do domu zgorzkniałej ciotki. Kiedy dziewczyna odkrywa pewien sekret, ciotka wysyła ją do szkoły z internatem, a tam nic nie jest takie samo jak to, co znała... Na kilometr czuć tu inspirację "Jeziorem Łabędzim" - i bardzo dobrze, lubię takie retellingi :)


5. Opowieści Baby Tiny. Mity słowiańskie dla dzieci

Autorka: Martina Mandera-Rzepczyńska
Wydawnictwo Graf_ika
Data premiery: 27 grudnia
EDIT: książka dopisana do spisu.

Opowieści "tej, która wie" - o tym, jak bogowie stworzyli świat, skąd wziął się deszcz i jak zmieniają się pory roku. Słyszałam, że to dobra pozycja - jestem jej całkiem ciekawa ;) Chociaż imię Tina nie brzmi jakoś wybitnie słowiańsko...


To już wszystko na ten miesiąc! Wpadło Wam coś w oko? Przyznaję, że zadanie jest dosyć utrudnione, bo wybór jest mały, ale może jednak? :D

8 komentarzy:

  1. W grudniu z reguły jest mniej premier książkowych, za to w styczniu pewnie będzie cały wysyp ;).
    Nie słyszałam o żadnej z tych książek, ale w sumie nic dziwnego, bo to niekoniecznie moje klimaty czytelnicze ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na styczeń jeszcze nie patrzyłam :) Ale skoro mówisz, że tak zwykle jest, to pewnie też tak będzie. Pytanie tylko, czy będą to książki interesujące dla mnie.
      A że dzisiejsze to nie Twoje klimaty, to tak myślałam właśnie :)

      Usuń
    2. Ja też na styczeń nie patrzyłam jeszcze, ale zauważyłam taką tendencję, że więcej premier jest w listopadzie (żeby ludzie mogli je kupić na prezenty świąteczne), w grudniu, a więc przed samymi Świętami, zawsze jest mniej nowości. A na nowy rok wydawnictwa wychodzą do czytelników z nowymi książkami ;).

      Usuń
    3. Z ciekawości spojrzałam, jakie nowości szykują się na nowy rok i jest tam całe zatrzęsienie książek typu "odmień swoje życie", "od dzisiaj koniec z alkoholem" itp. Całkiem sprytne.

      Usuń
  2. Propozycja nr 1, to to, co Tygryski lubią najbardziej ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Tym razem nic mnie nie zainteresowało :)

    OdpowiedzUsuń

Zapowiedzi książkowe na kwiecień

Lecimy z kolejnymi zapowiedziami ciekawych premier - na końcu znajdziecie też bonus muzyczny, na który bardzo mocno czekam! (kursywą moje pr...