sobota, 29 września 2018

Remigiusz Mróz "Przewieszenie"

Jest ktoś taki, kto mnie czasem denerwuje i czyjej psychiki zupełnie nie ogarniam. Za dużo pali (choć jednocześnie próbuje rzucić nałóg), nałogowo przeklina, a jego poczucie humoru i metody podrywu sprawiają, że po prostu robię facepalm. Ktoś, kto jest zupełnie inny niż ja. O kim mowa? O Wiktorze Forście, komisarzu z Zakopanego.

Parę miesięcy temu zapoznałam się z "Ekspozycją", tomem pierwszym jego przygód - o ile w ogóle można je nazwać przygodami. To chyba jednak zbyt sielankowa nazwa na to, z czym zmaga się pan komisarz. To bardziej jak film akcji - zabili go i uciekł. Ale w czym to przeszkadza? To przecież czysta rozrywka, nic innego.

Teraz postanowiłam wrócić do Forsta i zobaczyć, co tam u niego dalej słychać. Aż sama się sobie dziwię, że tak długo z tym zwlekałam, zwłaszcza po tym, jak się skończył tom pierwszy, jednak chyba trochę się bałam znów zmierzyć się ze specyficzną osobowością tego pana. Okazało się jednak, że niepotrzebnie, ponieważ w tej części Forst jest znacznie mniej denerwujący, co więcej! - zaczęłam rozumieć, dlaczego postępuje tak, a nie inaczej. Również akcja jest bardziej statyczna - i bardzo dobrze, bo emocji i tak nie brakuje.

Ale chwila, przecież nie napisałam jeszcze, co właściwie się dzieje. Otóż, w Tatrach dochodzi do kilku wypadków. Groźnych, zakończonych śmiercią. Wkrótce okazuje się, że są to morderstwa, a ludzie zastanawiają się: czy Bestia z Giewontu wróciła? Kto będzie następną ofiarą? Forst rusza górskimi szlakami, tropiąc psychopatę.

W międzyczasie przyglądamy się pracy prokuratury - widzimy ich starania, aby złapać mordercę i wsadzić go za kratki. Prokurator Dominika Wadryś-Hansen początkowo chce współpracować z zakopiańskim komisarzem, potem jednak wszystkie poszlaki zaczynają wskazywać na to, że mordercą jest... Forst.

Jeśli czytaliście "Ekspozycję" i zastanawiacie się, czy warto brnąć w kolejny tom - warto! Warsztat pisarski Mroza bardzo się poprawił, a skoro słynie on z zaskakujących zwrotów akcji... spodziewajcie się ich, w dużej ilości. To, co zrobił autor na samym końcu, przebiło nawet zakończenie "Ekspozycji". Moja reakcja po ostatniej stronie to: "ALE JAK TO?!". I myślę, że Wy zareagujecie tak samo.


Tom II serii o Forście, Wydawnictwo Filia, 2016


Ekspozycja / Przewieszenie / Trawers / Deniwelacja / Zerwa

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Klimat gęsty jak żywica, czyli "Kwestia wiary" Łukasza Kucharskiego

Powieści oparte na motywach wierzeń i demonologii słowiańskiej pojawiają się na rynku jak grzyby po deszczu. Nie powiem, bardzo mnie to cies...